Van vormleer naar realistische meetkunde
Van vormleer naar realistische meetkundeE.W.A. de MoorProefschrift
Een historisch-didactisch onderzoek van het meetkundeonderwijs aan kinderen van vier tot veertien jaar in Nederland gedurende de negentiende en twintigste eeuw
Deel A. 100 jaar vormleer: een mislukking
Deel B. Van Fröbel tot Freudenthal, didactische denkers en doeners
Deel C. Ontstaan van de realistische meetkunde
Deel D. Staat van het meetkundeonderwijs op de basisschool anno 1995
Deel E. Slotbeschouwingen
€2,00
Zij mogen uiteraard daarbij de zuivere wiskunde niet verwaarlozen
Zij mogen uiteraard daarbij de zuivere wiskunde niet verwaarlozenG. Alberts, F. van der Blij, J. Nuis (Red.)I. De oprichting van het Mathematisch Centrum in haar context
II. De beginjaren 1946-1954
Slotbeschouwing - De beginjaren in perspectief
€2,00
Het algebra-onderwijs in de eerste vier klassen van het V.H.M.O.
Het algebra-onderwijs in de eerste vier klassen van het V.H.M.O.Voordrachten gehouden op het Conferentieweekeinde van de Wiskunde Werkgroep van de W.V.O.
Conferentieoord 'De Grasheuvel' Amersfoort, 12-13 november 1960
Bijdragen van Dr. P.G.J. Vredenduin, C.J. Alders, Dr. W.J. Bos, Dr. P.M. van Hiele, Prof. Dr. M. Minnaert
€1,00
Report on the Relations between Arithmetic and Algebra
Report on the Relations between Arithmetic and AlgebraDr. Hans Freudenthal (Ed.)I. Joh.H. Wansink - Arithmetic and algebra in the Dutch school system
II. Hans Freudenthal - Logical analysis and critical survey
III. W.J. Bos - Stimulating and motivating the student
IV. P.M. van Hiele - The relation between theory and problems in arithmetic and algebra
V. Joh.H. Wansink - The extensions of the number concept; the properties of the operations
VI. H. Streefkerk - The introduction and the use of lett...
€1,00
Honderd jaar Wiskundeonderwijs
Honderd jaar WiskundeonderwijsFred Goffree, Martinus van Hoorn, Bert ZwaneveldEen jubileumboek
In Honderd jaar Wiskundeonderwijs wordt vanuit vele invalshoeken door verschillende auteurs over de veranderingen in alle categorieën van het voortgezet onderwijs geschreven. Aan het woord zijn leerlingen, oud-leerlingen, leraren en oud-leraren, opleiders van leraren, leerplanontwikkelaars, schoolboekauteurs, wiskundedidactici en zij die van de geschiedenis van de wiskunde en het wiskundeonderwijs hun...
€2,00
Wiskundeonderwijs nu
Wiskundeonderwijs nuBram LagerwerfEen op de praktijk gerichte didactische handreiking aan wiskundeleraren
0. Inleiding
1. Getallen
2. Vergelijkingen
3. Verzamelingen
4. Functies
5. Voorbeelden geven 1
6. Wiskunde tastbaar maken
7. Denken, leren en onthouden; schema's 1
8. Wie heeft welk probleem?
9. Beginnen
10. De niveautheorie van Van Hiele
11. Activiteiten van de leerling, die tot leren leiden
12. Uitleggen
13. Wie doet het werk in de klas?
14. Verwerken
15. Een lesplan maken
16. Waar doe je ...
€2,00
Rekenen en wiskunde in de bovenbouw
Rekenen en wiskunde in de bovenbouwF. GoffreeEen aantal ontwikkelingen, zoals MILE, het formuleren van startbekwaamheden, het opleidingsmodel van de PML, hebben bijgedragen tot een duidelijk beeld van de inhoud en didactiek van het reken- en wiskundeonderwijs in de bovenbouw. Een afgeleide hiervan zijn de doelstellingen voor studenten, geformuleerd in termen van praktijkkennis.
Dit deel uit de serie Wiskunde & Didactiek richt zich op het verwerven van die praktijkkennis voor de leraar bovenbouw;...
€2,00
Didactiek van de wiskunde
Didactiek van de wiskundeJ. van Dormolen1. Algemene informatie
2. Doelstellingen
3. Begintoestand
4. Leerstof
5. Activiteiten van leerlingen
6. Werkvormen
7. Het schoolbord als hulpmiddel
8. Vragen en opdrachten
9. Voorbeelden van leerstofkeuze
10. Voorbeeld van een lesplan
11. Werkstukken
12. Literatuuroverzicht
€2,00
Statistiek als Onderwerp voor het Gymnasium A
Statistiek als Onderwerp voor het Gymnasium ADr. L.N.H. BuntVerslag van een proefneming in één band
A - Inrichting en resultaten van het onderzoek
B- De gebezigde tekst
"Statistiek voor het voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs"
I. Inleiding
II. Enkele begrippen uit de beschrijvende statistiek
III. Permutaties en combinaties
IV. Inleiding tot de kansrekening
V. De normale kromme
VI. Het beoordelen van een populatie op grond van een steekproef
Algemene herhaling
€2,00